TOP

Joga jako źródło spokoju

Udostępnij wpis:

Nasz patron Jego Ekscelencja Chandra Bhandari, został wybrany przez rząd indyjski Ambasadorem Jogi na świecie na rok 2016. Miło nam poinformować, że 11 lutego wygłosił na forum UNESCO w Paryżu przemówienie na temat filozofii jogi. Zapraszamy do lektury!. 

UNESCO jest pięknym skrótem symbolizującym filozofię jogi. Jest to: 

  • Unia – czyli połączenie:
  • N – Natury – czyli prakryti (przyrody)
  • E – wieczności (Eternity) czyli puruszy (duszy)
  • S – nauki (Science), czyli prawdy
  • C – współistnienia (Coexistence), czyli harmonii
  • O – zgodności (Oneness), czyli zachowania jedności w różnorodności.

Joga również – [tak jak skrót UNESCO] – symbolizuje połączenie (Union) Natury z Żyjącymi istotami na bazie Prawdy (Science), Niekrzywdzenia (Coexistence), aby zachować Jedność (Oneness). Dzisiaj każdy tęskni do pokoju i szczęścia.

Czym jest szczęście? W mowie potocznej szczęście jest zaspokojeniem zmysłów. Ale tak rozumiane szczęście jest tymczasowe i prędzej czy później staje się przyczyną bólu. Brak cierpnienia jest prawdziwym szczęściem.

Czym jest pokój? Pokój to nie tylko brak wojny i przemocy, ale też równowaga psychiczna: kierowanie indywidualnymi procesami myślowymi w celu uzyskania polityczno-społeczno-gospodarczej spójności i współistnienia w trwałej zgodzie.

Klasyczne definicje jogi to:

  • yogaś citta-vṛtti-nirodhaḥ – ani sprzeciwianie się procesowi myślowemu, ani hamowanie go, ale jedynie utrzymywanie go w równowadze;
  • samatvam yoga ucyate – ‘joga to równowaga umysłu’ oraz
  • yoga karmasu kauśalam – ‘joga to doskonałość w działaniu’.

Karma joga, bhakti joga, dżniana joga i dhjana joga są różnymi ścieżkami praktyki jogi.

Gdzie jest ten wewnętrzny spokój? W mózgu w obszarze pamięci. Dlatego też, jeśli nauczymy się kodować w obszarze pamięci uczucia szlachetności, miłości i opiekuńczości i wyłączać uczucia nienawiści, wrogości, zazdrości, gniewu, strachu, itp., to zawsze pozostaniemy spokojni i promieniujący spokojem dookoła. Spokój wewnętrzny jest cechą umysłu, który kieruje w działaniach naszą mową i charakterem.

Dusza łączy się z obszarem pamięci stanowiąc naszą świadomość, która znajduje się w środku jako siła pobudzająca do aktywności osobowości każdego człowieka. Świadomość ta może być doskonalona poprzez praktyki jogi i stać się dokładnie sama jak dusza – czystym ucieleśnieniem pokoju.

Warto zauważyć, że w obu starożytnych klasycznych tekstach nauczających jogę, a mianowicie Bhagwadgicie i Jogasutrach Patańdżalego, nie opisuje się ani jednej fizycznej pozycji ciała, z wyjątkiem stabilnej i wygodnej medytacyjnej pozycji siedzącej ze skrzyżowanymi nogami. Dlaczego tak jest? Być może w tamtych czasach nie było takiej potrzeby. Ludzie żyli w harmonii z naturą.

Ducha jogi pięknie wyraził premier Indii na Zgromadzeniu Ogólnym Narodów Zjednoczonych w dniu 27 września 2014 roku: „Joga jest bezcennym darem starożytnej tradycji. Uosabia jedność umysłu i ciała, myśli i działania, powściągliwości i spełnienia, harmonii pomiędzy człowiekiem i przyrodą, holistycznego podejścia do zdrowia i dobrostanu. Nie chodzi w niej o ćwiczenie, lecz o odkrycie jedności ze sobą, światem i naturą.” 

Joga to:

  • Jamy (yama) czyli unikanie krzywdy, kłamstwa, kradzieży, pożądania i gromadzenia rzeczy.
  • Nijamy (niyama) czyli kultywowanie życia opartego na dyscyplinie, zadowoleniu, skromności, duchowej wiedzy i oddaniu się Bogu.

Jamy i nijamy tworzą dwa pierwsze stopnie asztanga-jogi. Pozostałe sześć to asany (āsana), pranajamy (prāṇāyama), pratyāhāra, dhāraṇā, dhyāna i samādhi.

JOGA to nie tylko filozofia, ale wysoko rozwinięta, oparta na dowodach nauka, przygotowująca ludzką psychikę do życia według powyższych dziesięciu przykazań w celu osiągnięcia doskonałej harmonii z naturą dla pokoju na świecie. Symbolizuje ona ducha powiedzenia: vasudhaiva kuṭumbakamcały świat jest jedną rodziną.

Co oznacza spokój wewnętrzny? Osoba, która nim się charakteryzuje

  • Posiada pełną kontrolę nad zmysłami,
  • Kieruje się wartościami ludzkimi,
  • Podejmuje wyważone i rozsądne decyzje,
  • Nie zostaje wytrącona z równowagi, ani innych nie wytrąca z równowagi
  • Nie ma ego, czyli widzi siebie w innych, a innych w sobie, itd.

Można powiedzieć, że ma ona spokój wewnątrz siebie i przekazuje go na zewnątrz. Dziesięć przykazań, które są w różny sposób zapisane w każdej z religii, jest kluczem do spokoju wewnętrznego i pokoju ogólnego.

Mahatma Gandhi umieścił prawdę i niestosowanie przemocy ponad religią i odrzucił wszystko, co jest sprzeczne z tymi dwoma kryteriami, nawet gdyby to były świętości religijne. Indyjska walka o niepodległość jest najlepszym przykładem, udowadniającym, że prawda i niestosowanie przemocy są kluczem do harmonii i pokoju. Mahatma Gandhi naciskał, aby Indie traktowały Brytyjczyków jak przyjaciół, a nie jak wrogów. Historia zaświadcza, że każde zwycięstwo uzyskane po stosowaniu przemocy i poprzez wojnę pozostawia pole dla zemsty.

Albert Einstein, współczesny Gandhiemu, wyraził następującą twierdzenie o religii:

“Wnikliwi naukowcy pielęgnują uczucia religijne, ale różnią się one od religijności zwykłego człowieka. (…) Ich religijność nabiera charakteru ekstatycznego zachwytu nad harmonią prawa naturalnego, które przejawia tak wysoką inteligencję, że w porównaniu z nią wszelkie usystematyzowane myślenie i ludzkie postępowanie jedynie refleksją, która nic nie znaczy”

Na podstawie czego ustala się całościową tożsamość danej osoby?

Całościową tożsamość stanowią razem ciało fizyczne, subtelne i przyczynowe. Nauka jogi doprowadza do doskonałej koordynacji tych trzech ciał. Yathā aṇḍe tathā brahmāṇḍe jak jest wewnątrz, tak jest i na zewnątrz.

Najlepszym sposobem, aby zrozumieć złożoną tożsamość i funkcjonowanie człowieka jest porównanie go z używaniem samochodu:

  • Samochód i kierowca to dwa niezależne podmioty. Kluczyk do samochodu łączy je oba. Prāṇa jest kluczem łączącym ciało z “ja”.
  • Kierowca żyje, a samochód nie. Samochód ożywa, gdy kierowca przekręca kluczyk w stacyjce.
  • W 100% od kierowcy zależy jazda samochodem.
  • Samochód może ulec awarii, ale on nawet nie jest tego świadomy. Tylko kierowca, o ile się tego nauczył, wie, jak działa i jak go naprawić.

Pomyślcie, że ciało jest jak samochód, a prana (prāṇa) jest jak zapłon, który je ożywia; poczucie “ja” jest kierowcą.

Ciało uosabia:

  • dom z najbardziej zaawansowanymi technologiami i automatyzacją,
  • maszynę z własnym napędem, pracującą w trybie 7×24 godziny,

Tylko jeśli geniusz ludzki rozwiąże paradoks zawarty w pytaniu “Kim jestem?”, nie będzie cierpienia na świecie. Pokój na świecie przestanie być utopią.

Jaka oświata, jakie badania naukowe, jakie zasoby potrzebne były, aby stworzyć Mahatmę Gandhiego, Matkę Teresę, Martina Luthera Kinga, Nelsona Mandelę, Malali Yousafzai i im podobnych? Wartości ludzkie, inna nazwa duchowej wiedzy zapisanej w każdym tekście religijnym, są wystarczające, aby być świętym, nieustraszonym i przywódcą.

Joga to nie tylko zestaw ćwiczeń i podstawa współczesnej psychiatrii klinicznej, ale to również nauka praktyki holistycznego zdrowia i dobrego samopoczucia: dla organizacji człowieka na wszystkich trzech poziomach, ma wszechstronne zastosowanie, daje siłę poszukującym równowagi emocjonalnej i intelektualnej. Jest czymś o wiele więcej niż zwykłe asany, techniki oddechowe i uważna medytacja.

Pondto prawdziwym i ostatecznym laboratorium badawczym, w którym testuje się skuteczności nauk jogicznych, jest ludzkie ciało, które funkcjonuje dzięki ludzkiej świadomości lub geniusza, i dzięki jednemu ciągwi: ułożonych w następującym porządku intelekt, umysł i zmysły.

Joga jest ponad wszystkimi podziałami spowodowanymi działalnością człowieka.

Ludzka działalność i społeczeństwo w ostatnich pięciu dekadach zostały zniewolone przez wymogi nauki i technologii oraz wygody materialne. Słabości takie jak chciwość, pożądanie, gniew, zazdrość, strach, etc., które czynią ludzi egocentrycznymi, egoistycznymi, zestresowanymi, chorymi i nieszczęśliwymi i są przyczynami podupadania na zdrowiu cielesnym, są ignorowane i nieświadomie tłumione poprzez ślepe zaufanie do nowoczesnej medycyny.

Yogsutry mówią, że przyczyną ludzkiego cierpienia jest następująca piątka: niewiedza, iluzja, przywiązanie, wrogość i strach przed śmiercią. Nie odnoszą się do ciała fizycznego, tylko dotyczą ciała subtelnego i przyczynowego. Rzeczywista nauka jogi traktuje o umożliwieniu tym dwóm ciałom przeciwdziałania każdej sytuacji oraz problemowi, jakkolwiek są one złożone.

12645207_907994919315268_6132858248233308129_n

Ciało subtelne składa się z:

  • Subtelnych funkcji zmysłów, nadzorowanych przez umysł. Są one jak klawiatura komputera;
  • Umysłu, jako bezstronnego pośrednika pomiędzy zmysłami a rozumem. Jest on jak wierny dwukierunkowy posłaniec kursujący między nimi, jak ekran monitora wyświetlający wejścia i wyjścia, lub jak lejce łączące konia i jeźdźca.
  • Rozumu, który jest indywidualizującym narzędziem (procesorem) lub decydentem odnośnie nowych doznań zmysłów i wcześniejszych doświadczeń już zapisanych w pamięci.
  • Pamięci, która jest bazą danych przechowywaną w mózgu. Jest jak twardy dysk i oprogramowanie / przechowywane dane, zwaną w języku jogi czittą (citta).

Ciało przyczynowe składa się z obrazu duszy odbitego w pamięci.

Medytacja jest kluczem do zrównoważonego procesu podejmowania decyzji:

  • Pomaga ona zrównoważyć impulsywne działania lewej półkuli mózgu przez bardziej refleksyjne i pozytywne działania prawej półkuli mózgu.
  • Jest ona również kluczem do stresu i wielu innych komplikacji zdrowotnych, wynikających z zarządzania zaburzeniami układu nerwowego.

Korzyści z praktyki jogi:

Zapewnia najbardziej efektywny system zarządzania holistycznym zdrowiem,

Zupełnie nie ingeruje w wiarę, religię i inne kwestie osobiste,

Opiera się na naturalnych źródłach energii i ogranicza się tylko do ciebie,

Uwalnia od korzystania z leków,

Pomaga rozwijać siłę woli,

Zapewnia jasność w codziennych sprawach i usuwa niepewności i niejasności,

Uwalnia od wszelkich napięć,

Przekształca życie zajęte w życie spokojne; oszczędza czas, aby cieszyć się życiem.

Każdy uczący się jej, regularnie praktykujący i korzystający z niej, może swobodnie dzielić się tą wiedzą, praktyką i doświadczeniem z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami i

Zostać ambasadorem naturalnego holistycznego zdrowia.

Czym joga różni się od innych programów?

  • Joga przedstawia praktyczne działania, łatwe do wykonania, logiczne i dające natychmiastowe efekty.
  • Każdy człowiek może na samym sobie doświadczyć skutków jej praktyki.
  • Zapewnia 100% skuteczności, jest zorganizowana w sposób skalowalny, modułowy i elastyczny i dostosowana do indywidualnych potrzeb.
  • Zapewnia możliwość osiągnięcia doskonałości w zakresie prowadzonych działań, jak również kształtowania własnej osobowości.
  • Stanowi narzędzie do sprawowania kontroli nad umysłem, zarządzaniem stresem i umożliwia przeprowadzanie skuteczniejszego procesu decyzyjnego.

Najlepsze ze wszystkiego jest to, że nie potrzebuje żadnej infrastruktury ani środków z wyjątkiem czystego, przestronnego i cichego miejsca, w którym można rozciągać ciało i szczerze połączyć się ze swoim wnętrzem, jak w szerokopasmowym Internecie, z wiarą w Najwyższego Boga i prawa natury. Nie wymaga siłowni, jakiejś konkretnej odzieży, towarzyszy, Internetu, itp.; tylko Ty i twoje źródło – czysta wewnętrznie dusza – łączą się ze sobą, aby rozmawiać i stać się jednością – i to jest najwyższy poziom jogi.

Dziękuję Państwu!

Zostaw komentarz