TOP

Muzyka do praktyki jogi

Udostępnij wpis:

Joga z muzyką, dźwiękami otoczenia czy… ciszą? Jeśli jesteście fanami muzycznych wibracji podczas praktyki, mamy dla Was coś specjalnego! Znajdziecie poniżej playlistę utworów, wśród których każdy miłośnik odcinania się od świata zewnętrznego na czas wejścia na matę, znajdzie coś dla siebie 🙂

Wielu joginów zna mantry często używane do otwierania i zamykania praktyki jogi. Mantry i joga mają długą wspólną historię. Jak jest z używaniem muzyki innej niż mantry podczas praktyki jogi? Cóż, nie wszyscy się na nią decydują. Niektórzy uważają, że jest to zbyt rozpraszające lub odbiega od tradycyjnej jogi. Dźwięki “dodane” naprawdę mogą wnieść coś pozytywnego do twojej praktyki, zarówno dla ciebie, jak i twoich uczniów, ponieważ spokój umysłu niekoniecznie idzie w parze z ciszą.

Uspokojenie umysłu

Tradycyjnie joga jest praktyką duchową, do której cisza może lepiej pasować. Jednak joga zasadniczo dotyczy nie tyle ciszy samej w sobie, a raczej wewnętrznego spokoju. Patanjali (jeden z ojców założycieli filozofii jogi) definiuje jogę jako „jogas chitta vritti nirodha”. W tłumaczeniu z sanskrytu oznacza to tyle, co joga uspokajająca umysł. Zgodnie z tą filozofią joga uspokaja fluktuacje umysłu. Pozostaje mentalny spokój, który pozwala doświadczać życia takim, jakie jest naprawdę, bez rozpraszających myśli i osądów. Możesz również nazwać to zwracaniem się do wewnątrz lub powracaniem do domu do siebie i do swojego ciała, gdy umysł się wycisza. Wielu studentów mówi mi, że właśnie to daje im joga i nie jest inaczej. Ćwiczenie jogi zdecydowanie pomaga mi odpuścić rzeczy, zwrócić się do wewnątrz i poczuć się uziemionym i połączonym. I to jest coś, w czym muzyka może być bardzo pomocna.

Muzyka może wspierać to zwrócenie się do wewnątrz. Pomoże ci wejść w ten fizyczny i mentalny przepływ. Tak więc w tym sensie korzystanie z muzyki z pewnością nie musi umniejszać tradycji jogi. Granie muzyki w celu wsparcia przepływu i introspekcji może być nieco inne niż to, w jaki sposób Patanjali zamierzał spisywać sutry jogi, kiedy je spisywał kilka wieków przed naszą erą, ale nie możemy również zaprzeczyć, jak bardzo zmienił się świat i sposób, w jaki praktykujemy jogę. Może nadszedł czas, aby poszerzyć nasze horyzonty na temat „czym jest joga”?

Z mojego osobistego doświadczenia muzyka jest bardzo pomocna w odnalezieniu wewnętrznego spokoju i przepływu podczas praktyki jogi. Oczywiście dla każdego jest inaczej, ale szczególnie gdy łatwo się rozpraszasz, muzyka może być świetna do wyciszania odgłosów tła. Dla niektórych jest nawet tak, że muzyka działa lepiej niż instrukcje słowne. I czasami to właśnie muzyka nas porusza i przywołuje wspomnienia lub emocje, o których nie wiedziałeś, że utknęły lub przeszkadzają. To fizyczne i psychiczne poruszanie się w rytmie muzyki, z którego nasz umysł nie jest w stanie zrozumieć.

Stan flow

Naukowcy od lat próbują zrozumieć wiele efektów, jakie muzyka wywiera na nasze umysły i ciała. Wielu badaczy skupiło się na wpływie muzyki na nasz nastrój i samopoczucie, a także konkretnie na skutkach używania muzyki podczas aktywności fizycznej. Okazuje się, że muzyka może poprawić nastrój, sprawić, że poczujesz, że musisz włożyć mniej wysiłku, aby coś zrobić i może poprawić wydajność pracy. Ułatwia również przejście w stan flow i pomaga odwrócić uwagę od uczucia zmęczenia.

Badania pokazują, że ludzie w naturalny sposób reagują na rytmy, synchronizując z nimi swoje ruchy i tempo. Oczywiście joga nie jest klasą zumby z chwytliwymi, optymistycznymi piosenkami, ale stwierdzono, że łagodniejsza muzyka (w tle) również przynosi pozytywne efekty. Muzyka wykorzystywana podczas każdego rodzaju aktywności fizycznej pobudzi ludzi do cięższej i dłuższej pracy. Innymi słowy, granie muzyki podczas praktyki jogi może pomóc ci łatwiej wejść w nurt i dać ci dodatkowy impuls, aby w pełni go wykorzystać.

Wykorzystaj muzykę bez rozpraszania uwagi

Oczywiście posiadanie odpowiedniej muzyki jest niezbędne. Szybka, optymistyczna muzyka, ciężkie recitale fortepianowe lub teksty piosenek mogą nie działać dla wszystkich podczas ich ćwiczeń. Zacznij więc od wyboru muzyki, która może pogłębić, zmotywować i pokierować twoją praktyką. Używając słów znanego nauczyciela jogi, Davida Lureya, „muzyka jest jak brzegi rzeki, a twoje asany to sama rzeka prowadzona przez wiele zakrętów i zakrętów brzegów”. I właśnie w ten sposób możesz używać muzyki podczas ćwiczeń. Niech kieruje twoimi ruchami. I oczywiście ciesz się, płyń!

Oczywiście, jaki rodzaj jogi praktykujesz, ma duże znaczenie. Podczas gdy Vinyasa może używać dynamicznej muzyki, z którą można „płynąć”, Hatha jest bardziej statyczna, więc wymaga innego – mniej dynamicznego – podejścia. W przypadku zajęć jogi Yin/Yang, korzystanie z playlisty, może działać również naprawdę dobrze. Ogólnie rzecz biorąc, szybka, optymistyczna muzyka ma bardziej energetyzujący efekt, podczas gdy wolna, delikatna muzyka działa bardziej kojąco. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść, aby stworzyć i wzmocnić strukturę swojej praktyki.

Na przykład:

  • Rozgrzewka (miękkie intro, które powoli narasta);
  • Powitanie słońca (bardziej energiczna, płynna muzyka);
  • Krótki relaks (spokojna muzyka);
  • Drugi szczyt z intensywniejszymi asanami (aktywna i wciągająca muzyka);
  • Praca w kierunku savasany (spokojna muzyka);
  • Savasana (kojąca muzyka).

Możesz to zmienić i dostosować do swoich potrzeb. Upewnij się, że używasz wciągającej i płynnej muzyki do bardziej aktywnych części swojej praktyki i łagodnej muzyki, która ułatwia koncentrację i relaks dla spokojniejszych części praktyki, takich jak równoważenie pozycji.

Dobrym sposobem na rozpoczęcie może być stworzenie ogólnej listy odtwarzania do wykorzystania podczas jogi i wybranie jednej konkretnej piosenki do odtwarzania podczas określonej serii asan, medytacji lub jogi nidra. Zanim się zorientujesz, 12 rund powitania słońca już za tobą tylko dlatego, że płyniesz z muzyką, która zapewnia ci równy rytm i stałe tempo. I naprawdę nie wydaje się to żadnym wysiłkiem.

Mniej tradycyjna muzyka może działać naprawdę dobrze. Niektórzy nauczyciele jogi lubią ustalać intencje dla każdej klasy, podczas gdy inni pracują z praktykami tematycznymi, takimi jak przepływ detoksykacji, uziemienie, otwieranie serca itp. Zastanów się, jak możesz wykorzystać muzykę, aby pogłębić swoją praktykę tutaj, może naprawdę wzmocnić intencję lub temat.

Gdzie znajdę muzykę do praktyki jogi?

Nie ma granic, jeśli chodzi o znalezienie odpowiedniej muzyki do wykorzystania podczas praktyki. Jest wiele dostępnej muzyki online i za pośrednictwem serwisów streamingowych, takich jak Spotify. Pomyśl o misach, mantrach, gitarze, dudach, ambientach lub muzyce z tekstami. Istnieją kompletne albumy do wykorzystania podczas praktyki jogi lub medytacji. Możesz też poszukać list odtwarzania na Spotify (jest ich mnóstwo!), aby uzyskać więcej inspiracji. Możesz również użyć Spotify do tworzenia własnych list odtwarzania. Producent muzyczny Moby niedawno wydał playlistę, z której korzysta podczas własnej praktyki jogi i medytacji.

Muzyka do praktyki jogi

Poniżej przedstawiam kilka propozycji muzyki, którą osobiście używam podczas praktyki jogi oraz przy medytacji 🙂


Czasami są dni, kiedy jestem przebodźcowana i kolokwialnie mówiąc, sama nie wiem, czego chcę od muzyki. Wtedy zawsze z pomocą przychodzą gotowe playlisty, które ratują dzień:

  • lofi hip hop radio – beats to relax – posłuchaj (spotify)
  • downtempo beats – posłuchaj (spotify)


Preferencji muzycznych jest tyle, ile samych ludzi, więc nie spiesz się, aby znaleźć coś, co Cię inspiruje lub poruszy. Zapisz również nazwy piosenek, które przypadkowo napotkasz i myślisz, że możesz użyć podczas praktyki jogi. Jeśli nie znasz nazwy utworu, zawsze możesz skorzystać z aplikacji telefonu Shazam, aby znaleźć dla Ciebie szczegóły (otwórz aplikację, przytrzymaj ją obok głośnika, a rozpozna utwór).

Jeśli nadal uważasz, że muzyka zbyt rozprasza, spróbuj skupić się na oddychaniu zamiast na muzyce. Po prostu oddychaj trochę głośniej. Zauważysz, że po pewnym czasie Twój oddech, ruchy i rytm muzyki są zsynchronizowane. Twoje ciało i umysł intuicyjnie zareagują na muzykę.

Namaste!



 

Kamila Witusińska-Lange – Dyrektorka kreatywna portalu magazyn.yoga.pl oraz yoga.pl (sklep). Joga, którą praktykuje od 3 lat jest dla niej jednocześnie ciągłym wyzwaniem oraz chwilami wytchnienia. Z zawodu, pasji i wykształcenia grafik komputerowy. Lubi marketing i social media. Kocha dobre książki, muzykę, jogę, treningi siłowe, zwierzęta, tatuaże i podróże (najchętniej obiera kierunek Japonii). Miłośniczka minimalistycznego życia w stylu lesswaste w zgodzie z naturą. Autorka bloga lunulalife.pl

Tekst powstał przy wsparciu momoyoga

Zostaw komentarz